Cecilia.Andersson

Här skriver jag om mina känslor och tankar och vad som händer i livet. Positivt som negativt.

Det sista steget

Kategori: Allmänt

 
Det sista steget... alltid lika svårt att ta. Alltid lika svårt och plågsamt första gången man ska flytta foten för att sedan falla tomt ut ner för det höga berget, och ner i en hård grund då sorgen och smärtan inte längre kan hitta dig. En flyktig väg för att undkomma verkligheten och in i en dimma av... lycka? Vad som finns i mörkret som fyller en efter fallet, kan den som inte fallit berätta. Bara tänka över.
 
Vad som hände och vad som skett är stora faktorer i människans själva psykiska hälsa. Hur vi mår påverkas av allt vi känner, ser, hör, smakar, luktar och ja, allt omkring oss. Uppfattningen om vad som händer och vad som skett och hänt. De som inte mår bra, känner sig dystra, smaken är inte detsamma och inte längre du själv. Man gömmer sig själv inom sig och visar bara en del av sig i andras närhet. Men ibland så funkar inte det, utan man kan bara inte dölja sin sorg och deppighet. Är det bra att dölja den? Det vet jag inte, men jag själv kan tänka mig att det inte är så bra, med tanke på hur man mår i dagens läge så kan jag tänka mig att få prata med nån, vem det än är, får några av dina tårar att smita varje gång. Jag vet, jag är där.
 
Många tror att tårar är bra för oss. Ja, kanske de är bra. Att gråta visar inte svaghet, utan styrka. Men kanske ibland att tårar även kan betyda vilsenhet, osäkerhet, tvångskänslor, och depression. Tårar är ett täcken på att nån behöver tröstas, behöver nån som bryr sig. Och då kanske det inte alltid räcker med att en bryr sig, utan att flera bryr sig. Till exempel, skolkamraten bredvid dig verkar så snäll och trevlig, men frågar du nåt som du missat på skolans webplats för klassen så får du fula ord tillbaka bara för att man vill ha ett svar. Hur mycket till hjälp är det för en redan deprimerad person? Plus minus noll, skulle jag säga. Jag vet. Hur man vill lyckas men aldrig få nån positiv feedback tillbaka, och man blir så ledsen, så trött på att ens försöka bry sig om att va trevlig. Personerna borde ifrågasätta sig själv om att kanske denna person behöver en hjälpande hand och vara trevliga istället. Ett sånt fel kan sätta en redan ledsen person på en prövning att ta det sista steget. Kanske det sista steget som någon någonsin ser av honom eller henne igen... Ett snedsteg, ett fel, av personer, mobbare, de som retas och är bitchiga och tror de är så coola, att få personen till självmord. Ett litet steg utför ett stup, en klippa, en bro, kan verka så litet men bli så stort.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: